KATEGORİLER
Kadın Sağlığı
Erkek Sağlığı
Çocuk Sağlığı
Ergenlik Dönemi
Vitaminler ve Besin Destekleri
Hamilelik - Emzirme Dönemi
Hesaplayıcılar
Beslenme ve Kilo Kontrol
Hastalıklar
Göz Sağlığı
Cilt Sağlığı
Saç - Tırnak Sağlığı
Ağız - Diş Sağlığı
Ayak - Bilek - Bacak Sağlığı
Uzmanlarımız
 
    2041

Besinleri Hazırlayıp Pişirirken Nelere Dikkat Etmeliyiz

 

Besinleri Hazırlayıp Pişirirken Nelere Dikkat Etmeliyiz?

 

Hazırlama ve Pişirme İlkeleri

 

Hazırlamak ve pişirmek için besinlere uygulanan işlemler besleyici değerini artırır veya azaltabilir. Aşağıda bu işlemlere örnekler verilmiştir:

 

·         Ekmek, çörek, kurabiye yapmak için hamurun mayalandırılması besleyici değerini artırır. Kimyasal kabartıcılar ise azaltır. Mayalandırılmadan yapılan ekmeğin besleyici değeri, mayalı ekmekten daha düşüktür.

·         Beyaz ekmek yapmak için buğday tanesinin, kepek ve özünün iyice ayrılması, besleyici değerini azaltır. En besleyici ekmek, dış kepeği biraz ayrılmış, fakat özü ve iç kepeği ayrılmamış undan iyice mayalandırılarak yapılan ekmektir.

·         Ekmek ince dilimlenip kızartılırsa besleyici değeri azalır.

·         Tarhana, yoğurt ve unun karışımıyla mayalandırılarak yapıldığından, besleyici değeri yüksektir. Pişirirken içine pişmiş nohut, mercimek, havuç eklenmesi değerini daha da artırır.

·         Tarhana güneşte kurutulursa, süt ve yoğurt aydınlık yerde bekletilirse vitamin B2, vitamin B6 ve folik asit değerleri azalır.

·         Yumurta, süt, yoğurt, peynir ve tahinle yapılan tatlıların besleyici değerleri, sadece un, yağ, şeker kullanılarak yapılanlardan üstündür. Şeker yerine pekmez kullanılması, besleyici değerini daha da artırır.

·         Sütlü tatlı yaparken şeker önceden konulmamalıdır. Birlikte yüksek sıcaklıkta pişirilirse, protein değeri azalır.

·         Kuru fasulye, nohut, mercimek gibi besinler iyi pişirildiğinde sindirimi kolaylaşır ve böylelikle protein değeri artar.

·         Yumurta çiğ yenirse ya da sarısının etrafı yeşillenecek kadar hızlı ateşte, uzun süre pişirilirse, besleyici değeri azalır.

·         Yeşil ve sarı sebzelerden yapılan salatalara limon veya sirke eklenir, bekletilirse A ve C vitamini değeri azalır.

·         Sebzeler doğrandıktan sonra bekletilirse ve haşlama, pişme suları atılırsa, vitamin ve mineralleri azalır.

·         Meyveler kesildikten ya da suyu sıkıldıktan sonra bekletilirse C vitamini değeri azalır. Hatta sıkılmış meyve suları buzdolabında bekletilirse vitamin değeri azalır.

·          Süt yarım saat gibi uzun süre kaynatılırsa vitaminleri azalır. Pastörize ve sterilize edilmemiş süt kabarınca ateşten alınırsa, mikropları ölmez. En sağlıklısı pastörize ve sterilize edilmiş süt alıp, kaynatmadan tüketmektir.

·         Yağ yakıldıktan sonra yemeğe konursa, sağlığa zararlı duruma gelir.

·         Yoğurdun yeşilimsi suyu atılırsa vitamin değeri azalır. Ayrıca yoğurt torbaya konup süzülür ve süzülen suyu atılırsa vitamin kaybı olur.

·         Kapakları -hafif de olsa- içe veya dışa doğru bombaj yapmış konserveler sağlık için son derece zararlıdır.

 

 

 

Aşağıda değişik besin grupları için pişirme kuralları verilmiştir. Bu kurallara uyulursa, satın alınan besinlerden en iyi şekilde yararlanılabilir.

 

Taze Sebzeler

Salata yapılacaksa sebzeler çok iyi yıkanmalı ve sofra hazırlandıktan sonra doğranıp, limon-yağ-tuz eklenerek sofraya getirilmelidir. Sebzeler pişirilecek ise yıkanıp doğrandıktan sonra hemen pişirilmelidir. Yeterli miktarda su konularak pişme suyu atılmamalıdır. Sebze yemekleri buzdolabında dahi beklese vitamin değerleri azalır, bekletilmeden yenmelidir. Yeşil yapraklı sebzeler çok sulu olduklarından su ilave edilmeden de pişirilebilirler.

 

Kuru baklagiller

Nohut, fasulye, mercimek yıkanır, kolay pişmesi için iki katı su konarak 8-24 saat kadar ıslatılır. Nohut, kuru fasulye 12-24 saat, yeşil mercimek 8-12 saat ıslatılır. Düdüklü tencerede pişirmek besin kayıplarını azaltır.

 

Etler

Pirzola, biftek, köfte ızgarada pişirildiği gibi, üzeri kapanabilen tepsilerde veya yayvan çelik tencerede de pişirilebilir. Izgarada damlayan suyla vitamin kaybı olmasına karşın, bu şekilde pişirme ile vitamin kaybı olmadığı gibi yumuşak olur. . Etler zaten yağ içerdiklerinden, et konan sebze yemekleri, dolmalar ve kebaplara yağ konmamalı ve yağda kızartılmamalıdırlar. Balık için en uygun pişirme yöntemi ızgara ve buğulamadır. Kızartma sağlık için zararlıdır.

 

Yumurta

Yıkandıktan sonra soğuk su içinde ateşe konulur. Kaynamaya başlarken ateş kısılarak 10 dakika pişirilip, soğuk suya tutulur. Böylece akı ve sarısı katılaşır, sindirimi kolaylaşır. Az pişirilmiş yumurtanın sindirimi daha güç olur. Aksine fazla pişirilmiş (sarısının etrafında yeşil halka oluşmuş) yumurtanın da besin değeri azalır.

 

Pilavlar

Pilav yaparken pirinci uzun süre suda bekletmek (ıslatmak) ve yağda kavurmak besin değerini azaltır.

 

Makarna

Bir paket makarna için tencereye 5-6 su bardağı su, 1-2 yemek kaşığı sıvı yağ ve tuz konur. Kaynama derecesine gelince makarna eklenir. Orta ateşte ara sıra karıştırılarak suyunu çekene dek pişirilir. Böylece haşlama suyunu dökmemize gerek kalmaz. Haşlama suyunun dökülmesi besin değerini azaltır.

 

Sütlü Tatlılar

Muhallebi ve diğer sütlü tatlılarda şeker, ateşten ineceğine yakın eklenir. Böylece yapılan tatlıların protein değeri azalmamış olur.

 

 

Besinleri Hazırlarken ve Pişirirken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar:

Ÿ  Tüm taze meyve ve sebzeleri bol suda iyice yıkayın.

Ÿ  Çiğ ve pişmiş besinleri birbirinden ayrı hazırlama yüzeylerinde ve ayrı araç-gereçler ile hazırlayın.

Ÿ  Hazırlama sırasında, çiğ besinleri pişmiş veya yarı hazır hale getirilmiş besinlerden uzak tutun.

Ÿ  Çiğ besinleri elledikten sonra ellerinizi uygun şekilde iyice yıkayın.

Ÿ  Başta çiğ tavuk olmak üzere et, balıkla temas eden tüm yüzeyleri ve araç-gereçleri her kullanım sonrasında bol sıcak deterjanlı su ile yıkayın ve dezenfekte edin.

Ÿ  Et, süt, yumurta gibi potansiyel riskli besinler, hazırlık aşamasında buzdolabının dışında en fazla 2 saat bekletilebilir. 2 saatten fazla buzdolabı dışında kalmış potansiyel riskli besinler tüketim için güvenli değildir.

Ÿ  Dondurulmuş besinleri, buzdolabı sıcaklığında, orijinal ambalajı içinde akan soğuk su altında veya mikro-dalga fırınlarda çözdürün.

Ÿ  Bir kez çözdürülmüş olan besinleri tekrar dondurmayın.

Ÿ  Terbiye edilmiş et ürünlerini ağzı kapalı bir şekilde buzdolabında muhafaza edin.

Ÿ  Yiyeceklerinizi pişirirken, pişirme sıcaklığının bakterinin ölebileceği sıcaklığa (65ºC ve üzeri) ulaşmasına dikkat edin.

Ÿ  Piştikten sonra 2 saat içerisinde tüketeceğiniz sıcak yemekleri sıcak (65ºC ve üzeri), soğuk yemekleri soğuk (5ºC ve altında) muhafaza edin.

Ÿ  Pişen yemekleri 2 saatten fazla oda sıcaklığı, tezgah veya ocak üzerinde bekletmeyin.

Ÿ  Besin güvenliğini sağlamada ve besin kaynaklı hastalıkları engellemede en önemli önlem, hızlı soğutma ve servis öncesi uygun sıcaklıkta yeniden ısıtma işlemidir.

 

 

 

Yazdır

 
 
Bu alanda internette en çok aranan konular:
 kilo ve sağlık   Gerekli besinler   sağlıklı besinler   kilo kontrol   beslenme   kilo yapan besinler   kilo ve beslenme   kilo koruma yöntemleri   düzenli beslenme   zayıflatan besinler   beslenmenin önemi   beslenme ve sağlık
   kilo verme   kilo ve beslenme   kilo kontrol   kilo alma   diyet   beslenme ve sağlık   beslenme ve kilo hesabı   beslenme ve kilo   beslenme
 
 
 Üye Girişi
E-Mail :
Şifre :
Üye değilseniz lütfen üye olmak için tıklayınız
Şifremi Unuttum
Aktivasyon Mailim Gelmedi



 E - Mail Grubu
E-Posta

Ailenizde en sık görülen hastalık hangisidir?
 

kanser

 

kalp hastalıkları

 

astım

 

psikolojik rahatsızlıklar

 

böbrek yetmezliği

 
İhtiyaç Listeleri
Doğum Çantası
Seyahat Listesi

Bu sitede yer alan yazıların tümü, bilgi edinmek isteyen ziyaretçiler için hazırlanmıştır. Bu bilgiler, hiç bir zaman hastalık ve diğer sorunlara yönelik teşhis ve tedavi amaçlı olarak kullanılmamalıdır. Sitede yer alan yazı ve resimlerin kopyalanması, her türlü kullanımı ve bilgilerin uygulanması sonucu gelişen hukuki, ahlaki, mesleki, sağlık ve yaşamsal sorunlar; sadece bu eylemi gerçekleştiren kişilerin sorumluluğundadır. Bunlardan dolayı ortaya çıkabilecek hiç bir sorundan site ve yazarları sorumlu kılınamaz.
   
 
  E-Ticaret Sitesi ve Web Sitesi Tasarımı | Webpaketi.com