KATEGORİLER
Kadın Sağlığı
Erkek Sağlığı
Çocuk Sağlığı
Ergenlik Dönemi
Vitaminler ve Besin Destekleri
Hamilelik - Emzirme Dönemi
Hesaplayıcılar
Beslenme ve Kilo Kontrol
Hastalıklar
Göz Sağlığı
Cilt Sağlığı
Saç - Tırnak Sağlığı
Ağız - Diş Sağlığı
Ayak - Bilek - Bacak Sağlığı
Uzmanlarımız
 
    2041

Besinleri Satın Alırken Nelere Dikkat Etmeliyiz

 

    Besinleri Satın Alırken Nelere Dikkat Etmeliyiz?

 

Satın Alma

 

Gelişmiş ülkelerde gıda kanunlarında öngörülen temel ilke, tüketicinin sağlıklı ve nitelikli besinlerle yeterli ve dengeli beslenmesi ve besin satın alırken aldatılmasının önlenmesidir. İnsanların sağlıklı olmalarında tüketilen besinlerin kalitesi ve tazeliği çok önemlidir.

Besinleri satın alırken aşağıdaki hususlara dikkat edilmelidir.

 

Alışveriş Listesi Hazırlama

Alışverişe çıkmadan önce satın alınacak besinler için bir liste hazırlamak ve bu listede seçeneklere yer vermek alışveriş sırasında kişiye kolaylık sağlar. Günlük, haftalık ve aylık satın alınacak besinleri sınıflandırmak gerekir. Örneğin;

 

-          Kuru besinler (un, bulgur, pirinç, makarna, nohut, mercimek gibi), yemeklik margarin, sıvıyağ, zeytin, salça aylık olarak,

-          Sebze, meyve, peynir, yumurta haftalık olarak,

-          Ekmek ve süt ise günlük olarak satın alınır.

 

Saklama imkânı yoksa gereğinden fazla besin satın alınmamalıdır.

 

Piyasa Fiyat Araştırması ve Besin Gruplarının Seçimi

 

Beslenmeye ayrılan para bilinmeli, satın almadan önce besinlerin değişik yerlerdeki fiyatları araştırılmalı ve ona göre satın alınmalıdır. Her besin grubu içinde pahalı ve ucuz besinler vardır. Örneğin; Et, yumurta ve kuru baklagillerden çok daha pahalıdır. Gereksinmemiz olan protein, yumurtadan etin yarı fiyatına, kuru nohuttan beşte bir fiyatına sağlanabilir. Düşük gelirli aileler enerji ihtiyaçlarını karşılamak için daha ucuz olan tahılların yanında bir miktar kuru baklagil ve yumurta satın alarak diyetlerini enerji ve protein yönünden dengeli duruma getirebilirler. Yine sebze ve meyveleri satın alırken turfanda olanları satın almak hem ekonomik değildir, hem de sağlıklı olmayacaktır. Bunun yerine mevsim sebze ve meyveleri tercih edilmelidir. Mevsimlik sebze ve meyveler turfandakilerden daha ucuz, daha lezzetli ve daha besleyicidir.

 

Besinin Fiyatı ile Besleyici Değeri Arasında İlişki Arama

Satın alınacak besine ödenecek parayla besleyici değeri arasında ilişki aranmalıdır. Besleyici değeri yüksek, fiyatı ucuz olan tercih edilmelidir. Aşağıdaki birbiri yerine kullanılabilecek besinler gösterilmiştir.

·         Pekmez, baldan daha besleyici fiyatı daha ucuz,

·         Bulgur, pirinçten besleyici, fiyatı daha ucuz,

·         İstavrit, lüfer değerinde, fiyatı daha ucuz,

·         Yumurta, et değerinde fiyatı daha ucuz,

·         Mercimek, et kadar besleyici fiyatı çok daha ucuz,

·         Mevsimlik sebze ve meyve, turfanda sebze ve meyveden daha besleyici fiyatı çok daha ucuz,

·         Süt, gazoz veya koladan çok daha besleyici fiyatı daha ucuz veya aynı,

·         Ekmek, etimek, grissini gibi ürünlerle aynı değerde, fiyatı çok daha ucuzdur.

 

 

Sağlıklı Besin Seçimi

 

v   Sağlıklı beslenmek için; doğal ve taze besinler tercih edilmelidir.

v   Fazla miktarda katkı maddesi içeren besinlerden kaçınılmalıdır.

v   Küçük çocuklara katkı maddesi içeren besinler mümkün olduğunca yedirilmemelidir.

v   Saflaştırılmamış ve zenginleştirilmiş tahıl ürünleri tercih edilmelidir. Beyaz ekmek yerine kepekli, esmer ekmek tercih edilmelidir.

v   Daha az tuz içeren besinler tüketilmelidir.

v   Hazır meyve suları, gazoz ve kolalı içecekler yerine, taze sıkılmış meyve suları, ayran, limonata tercih edilmelidir.

 

Ambalaj Kontrolü ve Etiket Okuma

 

Gıda ambalajının içine konan ürünü en uygun şekilde koruması ve bozulmasını önleyici nitelikte olması arzulanır çünkü gıdalar mikrobiyolojik, biyokimyasal, fiziksel ve nem etkisi ile kolayca bozulurlar ve aroma kayıplarına uğrarlar. Satın alınan gıdaların kontrol edilmesi hem sağlığın korunması hem de ekonomik yönden aldatılmayı önlemek açısından çok önemlidir. Herhangi bir sebeple ezilmiş, yırtılmış, bozulmuş ambalaj bulunduran besinler satın alınmamalıdır. Ambalajı yeterince iyi olmayan ürünler her zaman için kontamine olma (bulaşma) riski taşırlar. Ürünün ambalajı üzerindeki etiket bilgisinin incelenmesi de tüketicinin korunması açısından büyük önem taşır. Bir ürünü satın alırken imal ve son kullanma tarihlerinin kontrol edilmesi gerekir. Son kullanma tarihi geçmiş ürünler bozulmuş olabilir, mikroorganizma üreyebilir, lezzeti ve fiziksel görünümü değişebilir ve besin değerinden kaybetmiş olabilir.

 

Ayrıca ürün etiketi üzerinde gıdanın adı, üretici firmanın adı ve adresi ile üretildiği yerin belirtilip belirtilmediğine bakılmalıdır. Herhangi bir istenmeyen durumla karşılaşıldığında tüketici kimi şikâyet edeceğini bilmelidir. Tarım ve Köyişleri Bakanlığınca üretim izni verilip verilmediği kontrol edilmelidir. Ürünün net gramajına, hazırlama ve kullanma talimatı bilgisine, depolama ve saklama koşullarına dikkat edilmelidir. Ürünün bileşimi hakkında bilgi edinmek için ise, etiket üzerindeki "içindekiler veya bileşim" listesi ile besin değeri tablosunun incelenmesi gerekir. Ambalajlı bütün gıdaların etiketinde bileşim listesinin bulunması zorunludur. Buna rağmen beslenme bilgisini içeren besin değeri tablosunun bulunması ise özel beslenme amaçlı ürünlerde zorunlu diğer ürünlerde üreticinin isteğine bağlıdır.

 

 

Besinlerin güvenilir yerlerden ve satın alma ilkelerine uygun olarak alınması, daha işin başında hem besin güvenliği hem de ekonomik yönden yarar sağlar.

Ø  Besinlerinizi güvenilir kaynaklardan satın alın.

Ø  Güvenli olduğundan emin olduğunuz besinleri satın alın.

Ø  Taze peynir yerine pastörize edilmiş sütlerden yapılmış, olgunlaşmış ve uygun süre salamura edilmiş peynirleri tercih edin.

Ø  Sokak sütü satın almayın.

Ø  Et, tavuk, süt, balık gibi potansiyel riskli besinlerin 4 -4,5 °C’ lerde depolandığından emin olun.

Ø  Etlerde, yapısının elastik olmasına, renk, koku ve görünümünün normal olmasına ve damgalı olmasına dikkat edin.

Ø  Hazır kıyma yerine parça etten çektirdiğiniz kıymayı, parça tavuk yerine bütün tavuk almayı tercih edin.

Ø  Balık alırken; kendine has kokusunun olmasına, pullarını parlak, gözlerinin berrak ve hafif kabarık, solungaçlarının kapalı ve koyu kırmızı renkte olmasına dikkat edin.

Ø  Çatlak, kirli, kırık yumurta satın almayın.

Ø  Dondurulmuş besin alırken, -18 °C’ de depolandığından emin olun. Ambalajın iç kısmında buz kristallerinin olmamasına özen gösterin.

Ø  Dondurulmuş besinleri alışverişinizin sonunda ödeme yapmadan hemen önce alın.

Ø  Ambalajlı besinleri satın alırken mutlaka etiket bilgilerini (üretim tarihi, son kullanma tarihi, üretim izni vb.) dikkatlice okuyun.

Ø  Mevsimine uygun, turfanda olmayan sebze ve meyveleri tercih edin.

Ø  Konserve besin satın alırken, alt ve üst kapakları şişkin, kutusu hasar görmüş, kapağı gevşemiş, zedelenmiş olan kutuları satın almayın.

Ø  Tahıl ve kuru baklagillerin, küflü, kırık taneli olmamasına özen gösterin.

Ø  Patates alırken; düzgün, yarık ve çatlaklar olmayan, çok kirli ve çok ufak olmayanları, yeşillenmiş ve çimlenmiş olmayanları alın.

 

 

 

 

Yazdır

 
 
Bu alanda internette en çok aranan konular:
 kilo ve sağlık   Gerekli besinler   sağlıklı besinler   kilo kontrol   beslenme   kilo yapan besinler   kilo ve beslenme   kilo koruma yöntemleri   düzenli beslenme   zayıflatan besinler   beslenmenin önemi   beslenme ve sağlık
   kilo verme   kilo ve beslenme   kilo kontrol   kilo alma   diyet   beslenme ve sağlık   beslenme ve kilo hesabı   beslenme ve kilo   beslenme
 
 
 Üye Girişi
E-Mail :
Şifre :
Üye değilseniz lütfen üye olmak için tıklayınız
Şifremi Unuttum
Aktivasyon Mailim Gelmedi



 E - Mail Grubu
E-Posta

Ailenizde en sık görülen hastalık hangisidir?
 

kanser

 

kalp hastalıkları

 

astım

 

psikolojik rahatsızlıklar

 

böbrek yetmezliği

 
İhtiyaç Listeleri
Doğum Çantası
Seyahat Listesi

Bu sitede yer alan yazıların tümü, bilgi edinmek isteyen ziyaretçiler için hazırlanmıştır. Bu bilgiler, hiç bir zaman hastalık ve diğer sorunlara yönelik teşhis ve tedavi amaçlı olarak kullanılmamalıdır. Sitede yer alan yazı ve resimlerin kopyalanması, her türlü kullanımı ve bilgilerin uygulanması sonucu gelişen hukuki, ahlaki, mesleki, sağlık ve yaşamsal sorunlar; sadece bu eylemi gerçekleştiren kişilerin sorumluluğundadır. Bunlardan dolayı ortaya çıkabilecek hiç bir sorundan site ve yazarları sorumlu kılınamaz.
   
 
  E-Ticaret Sitesi ve Web Sitesi Tasarımı | Webpaketi.com