KATEGORİLER
Kadın Sağlığı
Erkek Sağlığı
Çocuk Sağlığı
Ergenlik Dönemi
Vitaminler ve Besin Destekleri
Hamilelik - Emzirme Dönemi
Hesaplayıcılar
Beslenme ve Kilo Kontrol
Hastalıklar
Göz Sağlığı
Cilt Sağlığı
Saç - Tırnak Sağlığı
Ağız - Diş Sağlığı
Ayak - Bilek - Bacak Sağlığı
Uzmanlarımız
 
    1540

Ergenlikte Kilo Kontrolü

 
Ergenlikte Kilo Kontrolü

Ergenlik dönemi çocukluktan yetişkinliğe bir geçiş dönemidir. Bu geçiş döneminde kişinin hayatınızda birçok değişlik yaşarsınız. Bunlar gerek ruhsal gerekse fiziksel alanda yaşanan değişimlerdir. Siz artık çocuk değilsiniz. Kendi kıyafetinizi artık kendiniz seçiyorsunuz, saçınızı kendiniz yapıyorsunuz, kendinizle ilgili kararları kendiniz veriyorsunuz. Peki kendinizi doğru besliyor musunuz?

Ergenlik döneminde vücudunuzda pek çok değişiklik olur. Çocukken de büyüyordunuz ama artık farklı yönde büyümeye başlarsınız. Hem sağlıklı hem güzel hem de formda bir yetişkin olmak için dengeli ve sağlıklı beslenen bir ergen olmalısınız.

 

Bugün yeteri kadar yediniz mi?

·         3 su bardağı süt veya yoğurt

·         2-3 kibrit kutusu kadar peynir (1 kibrit kutusu peynir 1 yumurta ile yer değiştirilebilir)

·         3-4 köfte kadar et, tavuk veya balık eti veya 1-2 tabak kuru-baklagil yemeği

·         3-4 tabak sebze yemeği veya salata

·         4-5 porsiyon meyve

·         2-3 tabak çorba, pilav veya makarna

·         6-8 dilim ekmek

·         4-5 tatlı kaşığı yağ

·         3-4 tatlı kaşığı şeker, bal, reçel veya pekmez

 

Neden bunları yemeliyiz?

Hızlı büyüme ve gelişme, enerji, protein, vitamin ve mineral gereksinmelerini artırır.

Bu dönemde kemik kitlesindeki artış fazladır. Bu artış 18 yaşından sonra yavaşlayarak 30 yaşına kadar sürmekte, 30 yaşından sonra kemiklerden kalsiyum çekilmeye başlamaktadır. Bu nedenle adölesan döneminde bol kalsiyum tüketmek ve düzenli egzersiz yapmak çok önemlidir.

Kızlar bu dönemde adet görmeye başlar. Bu da her ay kanama ile vücuttan demir atılmasına yol açar. Kansızlığı önlemek için, kızların erkeklerden daha fazla kan yapıcı, demir yönünden zengin (yumurta, kırmızı et, beyaz et, yeşil yapraklı sebzeler gibi) besinleri tüketmesi gerekir.

Bu yaşlarda spor yapanlar beslenmelerine daha çok dikkat etmelidir. Aksi taktirde büyüme ve gelişmeleri geri kalır.

Bu dönemde demir, kalsiyum, riboflavin, A vitamini genelde yetersiz alınan besin öğeleridir. Yetersiz kalsiyum ve riboflavin tüketimi fazla miktarda meşrubat ve az miktarda süt, yoğurt tüketimi ile ilişkilidir.

 

Ergenlik döneminde harcadığınız enerjiyi yerine koymanız için kısa aralıklarla azar azar ama kilo yapmayacak besinlerle beslenmelisiniz. 11-14 yaşındaki ergenlerin günlük enerji ihtiyacı 2500 kalori, 15-18 yaşındakilerin 2800 kaloridir. 7-10 yaş arası çocuklar için bu değer 2000 kaloridir. Bunlar ortalama değerlerdir. Bazıları için bu daha az veya daha fazla olabilir. Örneğin spor yapanlar için ihtiyaç daha fazladır. Gençler çocuklardan daha fazla enerjiye ihtiyaç duyarlar. Ekstra enerji yüksek miktarda kompleks karbonhidrat, protein ve yağ içeren besinlerden elde edilir.

Bu dönemde arkadaş ortamına kapılıp fast foodlara, patates kızartmalarına yönelmemelisiniz. Bu tür besinler aşırı miktarda karbonhidrat almanıza ve bu fazla karbonhidratın vücutta hızla yağa dönmesine neden olur. O kadar kısa sürede kilo alırsınız ki nasıl olduğunu fark edemezsiniz bile. Sonra da bu kiloları vermek için uğraşmak gerekir. Siz siz olun daha yolun başındayken hiç kaptırmayın kendinizi bu furyaya.

Aynı şekilde uzak durmanız gereken bir konuda yiyip yiyip yediklerini çıkarmak. Çok yemekten daha tehlikeli bir durumdur bu. Hem yediklerinizi çıkardığınız için beslenemezsiniz hem de sık sık tekrarlanırsa mide asitiniz yemek borunuzda ya da boğazınızda birçok soruna neden olabilir. Kilo vermek uğruna ya da aynı kiloda kalmak uğruna bedeninize bu şekilde zarar vermeyin. Ergenlik döneminde kızlarda vücut yağlanmasını artışı normal bir gelişmedir. Size düşen ise bunun aşırıya kaçmasını önlemektir. Beslenmenizden tatlıları hamur işlerini kızartmaları çıkararak ya da azaltarak kilo alımını önleyebilirsiniz. Daha çok taze meyve sebze yemeli bol bol taze meyve suları içmelisiniz. Kola, gazoz gibi asitli içeceklerden uzak durmalısınız. Bol bol süt ve süt ürünleri tüketmeli, iskelet – kas sisteminizin gelişmesine destek olmalısınız. Kemiklerin gelişimi erişkin yıllarında da devam eder. Genç bir birey yetişkin bir bireyin boy uzunluğuna erişse bile kemiklerin gelişimi hala devam etmekte ve kemik yoğunlukları artmaktadır. Esas olarak yetişkin bir insanın kemik yoğunluğunun yarısına yakını gençlik yıllarında oluşumunu tamamlar. 30 - 35 yaşlarında olabileceği en sağlam kapasiteye ulaşır. Bu nedenle çocuklar ve gençler yeterli düzeyde kalsiyum tüketmelidir. Yetersiz kalsiyum alınımında büyüme, gelişme ve boy uzamasında sorunlar yaşanabilir.

Demir kanda tüm vücut hücrelerine oksijen taşıyan hemoglobinin bir parçasıdır. Her şeyden önce oksijen hücrelerin enerji üretimine yardımcı olur. Demir kaynakları az tüketildiğinde enerji için gerekli olan oksijen düzeyi de düşer ve yorgunluk hissi oluşur. Gençlik döneminde de vücudun demir gereksinimi artar. Yapılan bilimsel önerilere göre çocukluk döneminde (7 - 10 yaş arası) kızlar ve erkeklerde günlük demir gereksinmesi 10 mg' dır. Ergenlik döneminde bu düzey her iki grupta da günde 15 mg' dır. Kızlarda mensturasyon nedeniyle demir kayıpları yerine konmalıdır. Kız ve erkeklerde aynı zamanda kas kitlesinin artışı ve daha fazla kan yapımı için de demire gereksinim vardır. Demir yetersizliğinde dikkat ve algılamada sorunlar olabilir. Bu da ergeni mutsuz kılacaktır.

Size gereken demiri kuru meyvelerden alabilirsiniz: kuru üzüm, kuru kayısı gibi.

Eksik ve yetersiz beslenme ile A ve C vitaminleri alımında oluşan eksiklikler de cilt ve göz sağlığını olumsuz etkileyecektir.

Sanılanın aksine gençlerde görülen sivilce çok nadiren besinlerle ilişkili olup aslında hormonal değişikliklerle bağlantılıdır. Sağlıklı bir cilde sahip olmak için yapılması gereken, çeşitli ve dengeli bir beslenme programı uygulamak, cildi temiz tutmak ve yeterli miktarda dinlenmektir. Vücut olgunlaştıktan sonra genellikle sivilceler kaybolmaktadır. Çok ciddi bir problem varsa dermatolog ile konuşulabilir. Bazen A vitaminin bir türevini içeren merhemler önerilmektedir.
 
                                               <<<    1   2    >>>
Yazdır

 
 
Bu alanda internette en çok aranan konular:
 ergenlik dönemi sorunları   gelişim dönemi   erkeklerde ergenlik dönemi   ergenlik dönemi sorunlar   ergenlik dönemi özellikleri   gelişim dönemi   ergenlik dönemi resimleri   ergenlik resimleri   ergenlik dönemi nedir   ergenlik dönemi kızlarda   ergenlik nedir   ergenlik sorunları
   ergenlik ve kilo   ergenlik ve zayıflama   Ergenlikte kilo   ergenlikte şişmanlama   kilo ve gelişim   kilo ve sağlık
   bakım   genç bayanlarda bakım   genç bayanlarda cilt   genç bayanlarda makyaj   ilk makyaj   makyaj
 
 
 Üye Girişi
E-Mail :
Şifre :
Üye değilseniz lütfen üye olmak için tıklayınız
Şifremi Unuttum
Aktivasyon Mailim Gelmedi



 E - Mail Grubu
E-Posta

Ailenizde en sık görülen hastalık hangisidir?
 

kanser

 

kalp hastalıkları

 

astım

 

psikolojik rahatsızlıklar

 

böbrek yetmezliği

 
İhtiyaç Listeleri
Doğum Çantası
Seyahat Listesi

Bu sitede yer alan yazıların tümü, bilgi edinmek isteyen ziyaretçiler için hazırlanmıştır. Bu bilgiler, hiç bir zaman hastalık ve diğer sorunlara yönelik teşhis ve tedavi amaçlı olarak kullanılmamalıdır. Sitede yer alan yazı ve resimlerin kopyalanması, her türlü kullanımı ve bilgilerin uygulanması sonucu gelişen hukuki, ahlaki, mesleki, sağlık ve yaşamsal sorunlar; sadece bu eylemi gerçekleştiren kişilerin sorumluluğundadır. Bunlardan dolayı ortaya çıkabilecek hiç bir sorundan site ve yazarları sorumlu kılınamaz.
   
 
  E-Ticaret Sitesi ve Web Sitesi Tasarımı | Webpaketi.com