KATEGORİLER
Kadın Sağlığı
Erkek Sağlığı
Çocuk Sağlığı
Ergenlik Dönemi
Vitaminler ve Besin Destekleri
Hamilelik - Emzirme Dönemi
Hesaplayıcılar
Beslenme ve Kilo Kontrol
Hastalıklar
Göz Sağlığı
Cilt Sağlığı
Saç - Tırnak Sağlığı
Ağız - Diş Sağlığı
Ayak - Bilek - Bacak Sağlığı
Uzmanlarımız
 
    2041

Neden Kilo Alıyoruz?

Neden Kilo Alıyoruz?

 

Şişmanlık; harcanandan daha fazla enerjinin kronik bir şekilde vücuda girmesine bağlı olarak, vücuttaki depo yağların yağsız vücut kitlesine oranının artması olarak tanımlanır. Şişmanlık; sosyal, psikolojik ve tıbbi komplikasyonları olan ve bunlara bağlı olarak yaşam süresini kısaltan patolojik bir durumdur.

 

            Şişmanlığın oluşum nedenleri arasında genetik, metabolik, endokrin, hipotalamik, psikolojik, sosyo-ekonomik, beslenme ve fiziksel aktivite düzeyi gibi faktörler bir arada düşünülmelidir.

Dünya Sağlık Örgütü'nün her seferinde gündeme getirdiği gibi; sağlıklı beslenme ve düzenli fiziksel aktivite kilo kontrolünün ve bu kontrolde yüksek başarı sağlamanın en kalıcı ve gerçekçi yolları. Besinler arasında sağlıklı tercihler yapamamak, klasik beslenme hataları, porsiyon kontrolünde başarısızlık ve hareketsiz bir hayat yağ bağlayan bedenlerin en temel nedenlerini oluşturuyor.

Günlük olarak fazladan almış olduğumuz her 7 kalori vücudumuzda 1 gram yağ olarak depolanır. Besinler ile ihtiyacımızdan fazla aldığımız her enerji birimi, alınan fazla enerji karbonhidrattan da, yağdan da, proteinden de hatta alkolden de alınmış olursa olsun yağ olarak depolanır. Kısa bir hesap ile günde 200 kalori fazla aldığımızı düşünürsek, 1 ay içinde yaklaşık 850 gram yağ, üç ay içinde 2,5 kg yağ ve bir sene içinde 10 kg yağ almış oluruz. Genetik yatkınlığımıza göre bu fazla yağ kitlesi karnımızda veya basenlerimizde toplanabilir. En zor olanı da, yavaş yavaş fark etmeden aldığımız kiloları, bir çırpıda kolayca vermek isteriz.

Şişmanlığın oluşum nedenlerini inceleyerek kilo vermeyi güçleştiren faktörleri de incelemiş olacağız:

1-     Hatalı beslenme davranışları bireyi şişmanlığa götüren ana nedendir. Toplam enerji alımının uzun süreli olarak harcanandan daha fazla olması sonucu şişmanlık beklenen bir durumdur. Bunun yanı sıra yüksek yağlı diyet tüketimi, diyetin özellikle basit karbonhidrat oranının yüksek olması, öğün atlamak, öğün aralarında yüksek yağlı - karbonhidratlı besinlerin tüketimi, hızlı yemek, yemek pişirmede kızartma yönteminin sık kullanımı, alkol tüketimi, yetersiz su ve posa tüketimi gibi hatalı beslenme davranışları da şişmanlığın oluşumunda etkin olmaktadır. Bir diyetisyen ile birlikte çalışarak yeterli ve dengeli beslenmeyi öğrenebiliriz.

2-     Hareketsiz yaşam şekli şişmanlığın gelişmesinde rol oynayan önemli faktörlerden biridir. Merdiven yerine asansör, yürüyüş yerine arabayı tercih ettiğimizde harcayabileceğimiz 200 – 400 kaloriyi kiloya dönüştürüyoruz. Günümüzde hareketsiz yaşam tarzına çok fazla katkısı olan televizyon seyretme alışkanlığıdır. Aynı zamanda televizyon izlerken atıştırma şeklinde yağ ve şeker içeriği yüksek, enerjisi yüksek olan besinlerin de tüketimi artmaktadır. Bir saat televizyon izlemenin obeziteye katkısı % 2 oranında bulunmuştur. Düzenli fiziksel aktivitenin, birçok metabolik etkisinin yanı sıra insan psikolojisi üzerine de olumlu etkilerinin (özellikle psikolojik yeme bozukluklarını azaltmak veya ortadan kaldırmak) olduğu bilinmektedir. Bu nedenle egzersiz yapan bireyler, ağırlık kaybetmeye ve bunu sürdürmeye daha yatkındırlar.

3-     Bazı ilaçlar kilo artışına neden oluyor. Doğum kontrol ilaçları, bazı depresyon ilaçları, bazı tansiyon ilaçları, bazı diyabet ilaçları, uzun vadede insülin kullanımı vb.

4-     Bazı hastalıklar kilo alımını kolaylaştırıyor. Hipotroidi, hormon problemleri, demir yetersizliği anemisi, polikistik over sendromu, cushing sendromu, insülin direnci, hormon tedavisi ve bunun gibi hastalıklarda yavaşlayan metabolizma ve vücudunun dengesinin bozulabilmesi sonucu hızlı kilo alınabiliyor. Fakat bu durum kilo yönetiminde başarısız olan çok az kişi için geçerli. Ayrıca bu hastalıklarda uygun tedavi başladığında sağlıklı beslenme ve düzenli egzersiz ile kilo kontrolünde başarı yakalanabiliyor.

5-     Genetik (kalıtımsal) faktörler kilo artışını sağlayabailir. Vücut ağırlığının düzenlenmesinde rol alan hormonal ve nöral faktörlerin çoğu genetik olarak düzenlenir. Yeme davranışında etkili olan faktörler, yağ hücre sayısı ve büyüklüğü, yağın bedenin belirli bölümlerine dağılımı ve dinlenme metabolik hızı da kalıtımsaldır. Şişman anne - babanın çocuklarının da şişman olma olasılığı % 80 iken; anne-babanın şişman olmaması durumunda bu oran % 10’dan azdır. Genetik faktörler, yağsız dokunun yapımında, enerji kullanımı ve fazla enerjinin depolanmasında vücudun yatkınlığını etkilemektedir. Genetik; aynı zamanda vücut enerji harcamasının düzenlenmesini de etkileyebilir.

6-     Yaş arttıkça kilo artışı hızlanıyor. Eğer düzenli olarak kas gücüne yönelik spor yapmıyorsak zamanla kas dokumuz güçsüzleşiyor. Oysa kas dokusu ne kadar güçlü ise enerji harcamamız da o kadar artıyor. Menopoz döneminde östrojen hormonu azaldığı için vücut daha çok kilo alma eğilimi gösteriyor.

7-     Stresli olmak kilo artışına neden oluyor. Özellikle kadınlar stres zamanlarında lüzumsuz bir şekilde kilo alıyorlar. Çünkü stres sırasında kortizol denilen bir hormon salgılıyoruz. Bu da yağ hücrelerini harekete geçiriyor ve enerjinin görevini yapmasını engelliyor. Bu stres yükü haftalar boyu sürerse o zaman vücut, yağ deposu rezervini artırıyor.

8-     Yetersiz uyku kilo vermeyi zorlaştırıyor. Çünkü uyku sırasında leptin hormonunun seviyesi düşüyor. Leptin ise vücutta metabolizmanın hızlanmasına yardımcı oluyor ve açlık hissini önlüyor.

9-     Bunların dışında eğitim düzeyinin düşük olması, evli olmak, ev hanımı olmak, ilk menarj (adet kanaması) yaşının erken olması, doğum aralığının az, doğum sayısının fazla olması gibi kadınlara özgü etkenler de şişmanlığın oluşumunu etkileyen faktörlerdir.

10-  Hiç uğraşmadan kolayca kilo kaybetmek için, zararlı – çok düşük kalorili diyet uygulamaları ve güvenilir olmayan bitkisel ürünler kullanmaktan çekinmiyoruz. Bu uygulamaların vücudumuza verdiği zararlarla kilo kaybını daha da güçleştirmiş oluyoruz.

 Etkileyen başka faktörler olsa da, yavaş yavaş (kilo alırken ki gibi uzun sürede) kilo vermeye odaklanırsanız düşündüğümüz kadar zor olmadığını göreceksiniz.

 

 

Yazdır

 
 
Bu alanda internette en çok aranan konular:
 erkekler için sağlık bilgileri   sağlık için   erkeklerde sağlık   erkeklerde beslenme   erkeklerde kilo   erkeklerde sağlık ve spor
   kadın ve sağlığı   kadın sağlık   kadın sağlığı merkezleri   kadın sağlığı merkezi   Kadın sağlığı   kadın hastalıkları   kadın doğum   kadın dogum sağlığı   kadın aile   bebek sağlığı   aile sağlığı merkezi   aile kadın sağlığı
   ergenlik dönemi sorunları   gelişim dönemi   erkeklerde ergenlik dönemi   ergenlik dönemi sorunlar   ergenlik dönemi özellikleri   gelişim dönemi   ergenlik dönemi resimleri   ergenlik resimleri   ergenlik dönemi nedir   ergenlik dönemi kızlarda   ergenlik nedir   ergenlik sorunları
   kilo ve sağlık   Gerekli besinler   sağlıklı besinler   kilo kontrol   beslenme   kilo yapan besinler   kilo ve beslenme   kilo koruma yöntemleri   düzenli beslenme   zayıflatan besinler   beslenmenin önemi   beslenme ve sağlık
   kilo vermek   kilo verme   kilo hesaplama   kilo almak   kilo alma   ideal kilo hesaplama   ideal kilo   hamilelikte kilo   diyet   boy ve kilo   boy kilo   bebek kilo   bebek gelişimi   bebek boy kilo
   zayıflama diyet   zayıflama   zayıflama   kalori   diyet yemekleri   diyet yemek tarifleri   diyet tarifleri   diyet tarifleri   diyet programları   diyet programı   diyet listesi   diyet listeleri   diyet kalori
   kilo yapan besinler   kilo ve sağlık   kilo kontrol   kilo hesabı   besin ve kilo   besin destekleri
   kronik rahatsızlıklarda kilo   kronik hastalıklarda kilo   kilo ve sağlık   kilo ve rahatsızlıkları   kilo ve kronik rahatsızlıklar   kilo ve hastalılar   kilo ve hastalıklar
   sebze yemekleri   diyet yemekleri tarifleri   diyet yemekleri resimli   diyet yemekleri listesi   diyet yemek tarifleri   diyet yemek   diyet sebze yemekleri   diyet listesi
   zayıflama hareketleri   zayıflama egzersizleri   zayıflama egzersiz hareketleri   zayıflama egzersiz   egzersiz videoları   egzersiz ve zayıflama    bölgesel zayıflama
   kilo verme   kilo ve beslenme   kilo kontrol   kilo alma   diyet   beslenme ve sağlık   beslenme ve kilo hesabı   beslenme ve kilo   beslenme
 
 
 Üye Girişi
E-Mail :
Şifre :
Üye değilseniz lütfen üye olmak için tıklayınız
Şifremi Unuttum
Aktivasyon Mailim Gelmedi



 E - Mail Grubu
E-Posta

Ailenizde en sık görülen hastalık hangisidir?
 

kanser

 

kalp hastalıkları

 

astım

 

psikolojik rahatsızlıklar

 

böbrek yetmezliği

 
İhtiyaç Listeleri
Doğum Çantası
Seyahat Listesi

Bu sitede yer alan yazıların tümü, bilgi edinmek isteyen ziyaretçiler için hazırlanmıştır. Bu bilgiler, hiç bir zaman hastalık ve diğer sorunlara yönelik teşhis ve tedavi amaçlı olarak kullanılmamalıdır. Sitede yer alan yazı ve resimlerin kopyalanması, her türlü kullanımı ve bilgilerin uygulanması sonucu gelişen hukuki, ahlaki, mesleki, sağlık ve yaşamsal sorunlar; sadece bu eylemi gerçekleştiren kişilerin sorumluluğundadır. Bunlardan dolayı ortaya çıkabilecek hiç bir sorundan site ve yazarları sorumlu kılınamaz.
   
 
  E-Ticaret Sitesi ve Web Sitesi Tasarımı | Webpaketi.com